Blok 4. O tym nie mówimy głośno Block 4. Things We Don't Talk About Out Loud


Paczka filmów
reż. Brett Allen Smith ("Żegnajcie mopsy"); Elahe Esmaili ("Mogę Cię przytulić?"); Rita Pauls, Federico Luis Tachella ("Teraz"); Anna Gyimesi ("Odchodząc"); Camille Vigny ("Kolizja"); Simon Rieth ("6000 kłamstw") / Włochy, Dania/2023 ("Żegnajcie Mopsy"); Wielka Brytania, Iran/2023 ("Mogę Cię przytulić?"); Argentyna, Niemcy/2023 ("Teraz"); Węgry, Belgia, Portugalia/2023 ("Odchodząc"); Belgia/2023 ("Kolizja"); Francja/2024 ("6000 kłamstw") / 91 min
Wyróżnienie w Konkursie o Nagrodę dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego: „Kolizja”, reż. Camille Vigny
Czasem ciężko jest nam dzielić się trudnymi emocjami i przeżyciami z innymi. W pełen czułości i delikatności sposób twórcy_czynie filmów w tym bloku opowiadają o tym, co trudno jest wypowiedzieć na głos.
Żegnajcie mopsy
czas trwania: 10 min
kraj/rok: Włochy, Dania/2023
reżyseria: Brett Allen Smith
zdjęcia: Brett Allen Smith
montaż: Brett Allen Smith
produkcja: Andrea Gatopoulos, Marco Crispano, Brett Allen Smith / Il Varco Cinema, Ink!/Oil/Muse (circle one) Productions
wybrane festiwale i nagrody: 2023 – DOK Leipzig
Zabawny film, który jest kolażem różnych materiałów wizualnych: od kaset VHS po gry komputerowe, zadaje całkiem poważne pytanie o odpowiedzialność rodziców za słowa.

Jako dzieci traktujemy słowa rodziców jako prawdę, nie wykazując się ograniczonym zaufaniem do tego, co dorośli chcą nam przekazać. Reżyser filmu postanawia przeprowadzić małe śledztwo w sprawie losów ukochanych mopsów, z którymi się wychował. Odkrywa, że opowieść jego matki na temat ich odejścia nie jest zgodna z prawdą. Zabawny film, który jest kolażem różnych materiałów wizualnych: od kaset VHS po gry komputerowe, zadaje całkiem poważne pytanie o odpowiedzialność rodziców za słowa. I o mity, na których budujemy swoje życie, a które potem okazują się nieprawdą. „Żegnajcie mopsy” to próba przeżycia straty jeszcze raz, ale w sposób, który pozwala zaznać ukojenia. 

Mogę Cię przytulić?
czas trwania: 35 min
kraj/rok: Wielka Brytania, Iran/2023
reżyseria: Elahe Esmaili
zdjęcia: Mohamad Hadadi
montaż: Delaram Shemirani
produkcja: Hossein Behboudi Rad
wybrane festiwale i nagrody: 2023 – Sheffield DocFest
Hossein przez lata zbierał w sobie siłę, żeby opowiedzieć rodzicom o tym, co spotkało go, kiedy był mały. Czy będą gotowi zmierzyć się z tym, co usłyszą?

Hossein wychował się w religijnym irańskim mieście Kom. Panują tam bardzo restrykcyjne zasady dotyczące seksualności, które w efekcie powodują, że ten temat wydaje się praktycznie nie istnieć i to nie tylko w odniesieniu do kobiet, ale także dzieci. W takim kontekście traumatyczne doświadczenia z dzieciństwa bohatera sprawiają, że przez lata zbierał w sobie siłę, żeby opowiedzieć rodzicom o tym, co spotkało go, kiedy był mały. Dzięki wsparciu swojej żony Elahe postanawia skonfrontować się z rodzicami i swoją traumą, zdradzając im mroczny sekret. Czy będą gotowi zmierzyć się z tym, co usłyszą? 

Teraz
czas trwania: 12 min
kraj/rok: Argentyna, Niemcy/2023
reżyseria: Rita Pauls, Federico Luis Tachella
zdjęcia: Lisandro Díaz Deschamps
montaż: Andrés Medina
produkcja: Juan Pablo Labonia / Ruido
wybrane festiwale i nagrody: 2023 – IDFA Amsterdam: Nagroda dla Najlepszego filmu krótkometrażowego
Rozbiegana kamera radośnie chwyta skrawki świata małego chłopca-operatora. Przychodzi jednak moment, kiedy słowa rzucone jak gdyby niby nic niszczą sielankową atmosferę.

Rozbiegana kamera chwyta skrawki świata małego chłopca, który w chaotyczny sposób rejestruje życie swojej rodziny. Widzimy jego siostrę, tatę, domek na drzewie i starego psa. Wydaje się, że nie czycha na nich żadne niebezpieczeństwo, a cała historia nie będzie niczym więcej, jak tylko ładną pocztówką z malowniczego miejsca. Młody operator-bohater biega, bawi się i skacze po łóżku, a my towarzyszymy mu, podziwiając jego niekończącą się energię. Przychodzi jednak moment, kiedy słowa chłopca, rzucone jak gdyby niby nic, niszczą sielankową atmosferę. Przyznaje zza kamery, że często jest smutny, boi się wielu rzeczy i wątpi w cel życia. Szczery, dziecięcy komentarz na temat rzeczywistości i emocji okazuje się w przeszywający sposób filozoficzny i dojrzały. 

Odchodząc
czas trwania: 16 min
kraj/rok: Węgry, Belgia, Portugalia/2023
reżyseria: Anna Gyimesi
montaż: DocNomads / Anna Gyimesi
produkcja: Anna Gyimesi / DocNomads
wybrane festiwale i nagrody: 2023 – FF Sarajewo
Els dobiega pięćdziesiątki i chce zacząć żyć własnym życiem po latach poświęconych córce, która wystąpiła właśnie do sądu o zgodę na psychiatryczną eutanazję.

Els dobiega pięćdziesiątki, jest po rozwodzie i właśnie znalazła nową miłość. Chce zacząć żyć własnym życiem po latach, które w pełni poświęciła swojej córce. 20-letnia dziewczyna wystąpiła właśnie do sądu o zgodę na psychiatryczną eutanazję, ponieważ nie może już dłużej żyć z ciężką, oporną na leki, depresją. Matka dzieli się w filmie emocjami, które jej towarzyszą w związku ze stanem córki: wyrzutami sumienia, strachem, ale też nadzieją i miłością, wyrażoną w formie akceptacji decyzji podjętej przez jej dziecko. Chociaż jest to niewyobrażalnie trudne, czasem jedynym wyjściem jest pozwolić komuś odejść.

Kolizja
czas trwania: 13 min
kraj/rok: Belgia/2023
reżyseria: Camille Vigny
zdjęcia: Adrien Heylen Vanorlé
montaż: Marianna Romano
produkcja: Julie Freres / Dérives
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – Visions Du Réels Nyon
Zderzające się na torze wyścigowym auta przywodzą na myśl gwałtowne lato z życia bohaterki. W wieku 18 lat spotkała przemocowego chłopaka, który zaczął ją powoli niszczyć.

Zawody banger racing na równi polegają na wyścigach, co zderzaniu się samochodów. Długi dzień zakończy się dla pojazdów całkowitą demolką. Zderzające się auta przywodzą na myśl gwałtowne lato z życia bohaterki, która pozostaje dla nas jedynie głosem z offu. W wieku 18 lat spotkała przemocowego chłopaka, który zaczął ją powoli niszczyć. Ich relacja, na początku będąca płomiennych romansem, powoli przerodziła się w piekło, tak jak samochody pod koniec zaczynają przypominać dymiące wraki. Ta nieoczywista, ale równocześnie bardzo wyrazista metafora, oddaje w pełni tragiczną przeszłość dziewczyny.

6000 kłamstw
czas trwania: 5 min
kraj/rok: Francja/2024
reżyseria: Simon Rieth
montaż: Simon Rieth
produkcja: Ines Daien Dasi / Films du Poisson
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – MFF Rotterdam
„6000 kłamstw" to przeszywająca opowieść, która w ciągu zaledwie pięciu minut dotyka niezwykle głęboko emocji takich, jak nadzieja, strach i strata towarzyszących ciąży.

„6000 kłamstw" to przeszywająca opowieść, która w ciągu zaledwie pięciu minut dotyka niezwykle głęboko emocji takich, jak nadzieja, strach i strata. Zaczyna się od dobrze znanych wszystkim z komedii romantycznych obrazów z USG, które przedstawiają rozwój płodu w łonie matki. Tylko czy to, na co patrzymy, jest prawdą? Film szybko zaczyna przekraczać granicę między rzeczywistością a fikcją, stając się niezwykle emocjonalnym świadectwem upiornego doświadczenia, które wielu z nas przeżywa w milczeniu i samotności. Ta spełniona artystycznie historia ma swój początek w osobistych doświadczeniach twórcy i jego żony.

Żegnajcie mopsy
Au Revoir, Pugs
reż. Brett Allen Smith, Włochy, Dania 2023, 10 min
Mogę Cię przytulić?
Can I Hug You?
reż. Elahe Esmaili, Wielka Brytania, Iran 2023, 35 min
Teraz
At That Very Moment
reż. Rita Pauls, Federico Luis Tachella, Argentyna, Niemcy 2023, 12 min
Odchodząc
Falling
reż. Anna Gyimesi, Węgry, Belgia, Portugalia 2023, 16 min
Kolizja
Crushed
reż. Camille Vigny, Belgia 2023, 13 min
6000 kłamstw
6000 lies
reż. Simon Rieth, Francja 2024, 5 min

Inne filmy z sekcji Nagrodzone na 21. MDAG

Inne filmy z tagiem sztuczna inteligencja